De jacht op het meesterwerk 2010

Ooggetuigen van twintig eeuwen kunstgeschiedenis


Rubens die naast schilderen nog drie andere dingen tegelijk kan, Bernini die aan het Franse hof vernederd wordt, Picasso die in het café de basis legt voor zijn carrière, Degas die zelf danspasjes uitprobeert, een aap die kan schilderen, Bacon die uitlegt wat het toeval voor hem doet, en kunstenaars die voor de rechter moeten verschijnen, zoals Veronese en Whistler, en ook Serra en Hirst, en die meestal, maar niet altijd, goed wegkomen.

René van Stipriaan verzamelde voor De jacht op het meesterwerk meer dan honderd verslagen, heet van de naald, over beslissende maar ook minder bekende momenten uit de kunstgeschiedenis. We zien een rijke Romein die twijfelt over zijn kunstaankopen, Leonardo da Vinci die werk zoekt, Michelangelo die het beste marmer wil, Dürer die de Azteekse kunst ontdekt, Vermeer die diep in de schulden belandt, impressionisten die elkaar dwarszitten, kunsthandelaren die de markt aanvoelen en manipuleren. En we zitten er dicht op als meesterwerken ontstaan, en maken mee hoe ze soms op de meest brute wijze uit de wereld verdwijnen.


Bestel hier


uit de pers:

'Vele aspecten van de kunstgeschiedenis zijn vertegenwoordigd in goed gekozen fragmenten en verdomd, het werkt: je hebt regelmatig het gevoel dat je erbij bent, dat je meekijkt over de schouders van de kunstenaars, hun vrienden en hun vijanden.'

Gijsbert van der Wal, NRC Handelsblad

 

'Wat een vermakelijke bundel, de nieuwe ‘Ooggetuigen’ van René van Stipriaan. En het was niet eens de bedoeling om erin te gaan lezen! Ik moet van alles doen, maar lees steeds weer een van de fragmenten over kunstenaars uit de hele wereldgeschiedenis, van voor Christus tot Bill Viola. Tracey Emin die zich ‘s ochtends niet meer kan herinneren dat ze de vorige avond dronken op tv is verschenen. Luis Buñuel maakt Un chien andalou met Dalí en toont de film in Parijs aan Louis Aragon en Man Ray. Paolo Veronese wordt in 1573 verhoord door de Inquisitie (“Men zei tegen hem: Wat betekent de schildering van die man met dat bloed uit zijn neus op het Avondmaal, dat u in de Santi Giovanni e Paolo-basiliek hebt gemaakt?”)'

Sander Pleij, Vrij Nederland

 

'Komische, onthutsende en tragische verhalen. Je kunt je verbazen over de toevalligheid waarmee iets tot kunst wordt bestempeld.'

Noordhollands Dagblad

 


recensies:

Sander Pleij, Vrij Nederland


radio-interviews

interview bij VRT
interview bij De Avonden (VPRO):   

interview bij Opium (Avro) 

interview bij NPO Wetenschap (NPO)

Interview bij De ochtend van 4 (Radio 4)

Interview bij OBA Live